Agenda Lidmaatschap
Over het internet Standaarden
Publicaties Beleid
Over ISOC.nl Voor de pers
Internet Society: Het internet voor iedereen
Word lid van ISOC



 
ISOC.nl Awards

W3C NL & ISOC.nl Masterclasses & tutorials

Tutorial SVG

Het logo van W3C-NLHet logo van ISOC.nl

W3C NL en ISOC.nl organiseerden op donderdagmiddag 28 maart 2002 een tutorial over de grafische pendant van XML, Scalable Vector Graphics. Spreker was Ivan Herman, internationaal hoofd van de W3C Kantoren en expert op het gebied van Scalable Vector Graphics. Deze tutorial maakt deel uit van een serie kennisbijeenkomsten in het kader van het samenwerkingsverband tussen W3C NL en ISOC.nl, die tot doel hebben om zonder winstoogmerk kwalitatief hoogwaardige kennis over nieuw ontwikkelde technologie en toepassingen te verspreiden in Nederland. Toonaangevende specialisten uit binnen- en buitenland brengen u up-to-date bij de belangrijkste issues en ontwikkelingen op webgebied.

De masterclass is online beschikbaar [in SVG]


Waarom SVG

Tot voor kort werd het toevoegen van een schema of tekening aan een webpagina gedaan door de tekening als een plaatje (GIF, PNG, JPEG of een ander formaat) op te slaan en in de webpagina in te voegen met het < IMG > element. De nadelen hiervan zijn duidelijk:

  • Vaste beeldgrootte: het formaat van een plaatje is gedefinieerd door de breedte en hoogte van het plaatje in pixels, en het aantal bits dat ieder pixel in het plaatje in beslag neemt
  • Vaste resolutie: zodra de afbeelding is gedefinieerd in een bepaalde resolutie (ofwel met een bepaald oplossend vermogen), is dat de enige beschikbare vorm
  • Binair formaat: Beeldformaten slaan afbeeldingsgegevens op in een binair formaat, wat het moeilijker maakt om rijke metadata (ten behoeve van bijvoorbeeld zoekmachines) over het beeld mee op te slaan
  • Minimale animatiemogelijkheden: het GIF formaat laat weliswaar toe dat verschillende images in een file worden opgeslagen, ("animated gifs"), maar iedere afbeelding is uiteindelijk statisch.
  • Geen directe hyperlinks: webpagina's hangen met hyperlinks aan elkaar. Om dat te doen met afbeeldingen betekent werken met 'image maps' in het HTML-document waarin de afbeelding is opgenomen (dubbel werk dus).
  • Slecht customizable: het is moeilijk om on the fly images te genereren die op maat gesneden zijn voor de individuele bezoeker.

Scalable Vector Graphics, of kortweg SVG, vormt de oplossing voor bovenstaande problemen. In deze XML-technologie die binnen het World Wide Web Consortium is ontwikkeld voor het overbrengen van tweedimensionale schematische afbeeldingen is de resolutie onbeperkt hoog en is de bestandsgrootte veel directer afhankelijk van de inhoud van de afbeelding (en dus makkelijker te optimaliseren). Inzoomen op een SVG-afbeelding laat dus steeds meer details vrijkomen, al naar gelang de complexiteit van de afbeelding verlangt. Dat is ook voor mensen met functionele beperkingen belangrijk: die kunnen zo eenvoudig inzoomen op een afbeelding. Ook het WAP-forum koos met haar nieuwe standaard voor WAP (versie 2.0) voor SVG als onderliggende technologie voor grafische toepassingen.

Voorbeelden van SVG (gebruik een viewer/implementatie)

* ISOC logo
* Reflections
* Interactieve grafieken

Deze tutorial behandelt de belangrijkste aspecten van SVG:

  • SVG tekenelementen
  • Coordinaten en rendering
  • Groeperen
  • Vullen
  • Stroking
  • Tekst
  • Animatie
  • Linken en sjablonen
  • Interactie

Over de spreker

Dr. Ivan Herman is lid van het exclusieve internationale W3C-team (Communications Area), en is hoofd van de internationale kantoren van W3C. Ivan voltooide zijn wiskunde-opleiding aan de universiteit van Budapest in Hongarije in 1979. Na een kort studieverblijf aan de Universite Paris VI werkte hij zes jaar bij een Hongaars researchinstituut op informatica-gebied (SZTAKI). Aansluitend werkte hij drie jaar voor een softwarefirma in Munchen, voordat hij terecht kwam bij het Centrum voor Wiskunde en Informatica in Amsterdam. Hij promoveerde in de informatica in 1990 aan de universiteit van Leiden. Hoewel hij in zeer veel verschillende gebieden actief is geweest (gedistribueerd en dataflow computing, taalontwerp, systeemprogrammering), heeft hij het belangrijkste deel van zijn werk gewijd aan computer graphics en visualisering. Hij nam daarbij deel aan diverse gerelateerd ISO-standaardisatieactiviteiten. Sinds 1985 is hij actief binnen de Eurographics Association, en hij is nu vice-voorzitter van deze organisatie. Hij was de co-chair van de 9th World Wide Web Conference, in Amsterdam, in mei 2000.

Lokatie en inschrijving

De SVG-tutorial zal worden gegeven op donderdagmiddag 28 maart 2002 van 14.00 uur - 17.00 uur (ontvangst vanaf 13.30 uur) in de nieuwe S-zaal van de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag. Als u op het KB-complex bent (zie routebeschrijving voor auto en OV) volgt u de volgende aanwijzingen om bij zaal S te komen: ga bij de hoofdingang van de Koninklijke Bibliotheek binnen, en neem de trap omhoog naast de portierszetel. Aan het eind van de gang boven slaat u na het beeld van Erasmus rechtsaf. U gaat vervolgens rechts door de glazen deur richting lift (dus NIET de houten trap afgaan richting restaurant). U neemt de lift naar etage 01, en stapt uit voor zaal S.

Na afloop nodigen W3C NL en ISOC.nl de aanwezigen uit voor een borrel. Bij die gelegenheid kunt u met de spreker en andere deelnemers van gedachten wisselen over de toepassingen en het gebruik van SVG in de nabije toekomst binnen uw eigen vakgebied of organisatie. Als u aanwezig wilt zijn op deze bijzonder leerzame SVG Tutorial kunt u zich aanmelden door een email te sturen naar Mirjam Hoefnagel (mirjam@staff.isoc.nl) met als titel "aanmelding SVG Tutorial". Er is slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. De kosten voor de masterclass bedragen 50 Euro voor W3C - en ISOC-leden en 100 Euro voor introducees.

Nuttige links

 

 

 

 

Naar overzichtsagenda