Door Karina Palosi
Voor de lange, donkere winteravonden, als we genoeg hebben van de gezellige feestelijkheden, kunnen we ons terugtrekken achter een warm en knus verlicht scherm om net art wat grondiger en uitgebreider te bestuderen.
Het werk van Lernert Engelberts and Sander Plug uit 2008 leent zich perfect voor een meditatieve contemplatie van kunst en surveillance capitalism avant la lettre: I love Alaska.
In 2006 is de zoekgeschiedenis van 650.000 AOL gebruikers op het internet beland. Geanonimiseerd. Uit de films wordt het ook duidelijk wat dat eigenlijk betekent. Het is een traag stuk, dus er rustig de tijd voor nemen is een aanrader. En warme chocolademelk maakt alles natuurlijk nog beter.
Voel je daarna de koude rillingen over je rug lopen? Laat je weer verwarmen door een ander werk van Lernert en Sander, het liefst full screen. (Dit laatste was deel van KRO’s Grote Kunst voor Kleine Mensen – kunst bedoeld voor de jongsten die de wereld nog net zo wonderlijk zien als die is. Zie ook https://www.li-ma.nl/lima/catalogue/art/lernert-sander/chocolade-haas/12298)
Deze tijd van het jaar is ook uiterst geschikt om rustig de tijd te nemen om een online biennale af te struinen: The Wrong Biennale. Dit is de 4de editie van de grootste contemporary digital art expositie. Er staat genoeg online om de rest van 2019 te vullen en waarschijnlijk blijft er ook genoeg over voor 2020. Het is nog open tot 1 maart 2020.
Laat ik dan één paviljoen uitlichten: de Very Large Works. Dit is, zoals de naam al zegt, een collectie van hele grote werken die mogelijk zijn gemaakt door het bestaan van het internet. Mindblowing, zul je vaak denken en als je brein het niet meer aan kan, koptelefoon op en je brein even laten masseren in dit paviljoen door Luca Forcucci https://vimeo.com/291350157).
Zo. Je kan weer verder.
Veel plezier en een fijn einde van het jaar toegewenst!